Blogghjälp: Problem med Headern

Hej hopp!

Har förstått att många, precis som jag hade, har problem med headern när man är nybörjarbloggare & inte kan det där med alla koder om design, utseende & allt sånt, så självklart ska jag försöka hjälpa er så gott jag kan =) Det vanligaste problemet är att den är liten och "innanför", inne i själva bloggutrymmet istället för ovanför.

Jag vet att det kan vara lite krångligt att förstå & så, men kolla, tänk efter & prova dig fram så ska det nog gå bra, jag lovar att allting faktiskt är helt logiskt egentligen  även om det är svårt att tro i början! :)  Era stil- och kodmallar ser nog lite olika ut från min, men det är uppbyggt på samma sätt. =)

Så, först ska du flytta headern ut från det där "vita", alltså själva bloggen som man skriver i, så att den hamnar ovanför som jag har den (om ni vill ha den utanför vill säga). Leta upp ett stycke som ser ut ungefär så här, i kodmallen, ganska i början:

<div id="header">
  <h1><a href="${BlogUrl}"></a></h1>
  <h2></h2>
 </div>

Alltså koden för headern. Platsen som en kod har i kodmallen, är samma plats som den har i själva bloggen, så om ni  t.ex. klistrar in header - koden ovanför "wrapper" ( "det vita"), så hamnar headern alltså ovanför wrapper i bloggen. (Sa ju att det var logiskt!) ;)

Klistra in header- koden mellan "body" & "wrapper". Glöm inte att radera header- koden från den gamla platsen! Då ser det ut så här i min kodmall:

<body>

<div id="header">
  <h1><a href="${BlogUrl}"></a></h1>
  <h2></h2>
 </div>


<div id="wrapper">

Vill ni ha bort bloggnamnet från er header, gör som jag har gjort & helt enkelt radera där det står ungefär "${BlogName}" i header - koden =)


Sådär, nu har du flyttat den dit, men om jag inte har fel så sitter den säkert helt knasigt? Så det ska vi fixa i Stilmallen.
Leta upp ett stycke som ser ut ungefär så här:

#header {
background: #4CCED1;
background: #FFFFFF url (https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/638374/images/2008/nyheader_14340351.jpg) no-repeat right center;
padding-left: 30px;
padding-bottom:15px;
padding-top:30px;
margin: 30px 340px 50px;       
width: 960px;
height: 410px;
}

(så här ser min ut)

Nu kan ni leka lite för att flytta den & ändra storlek, ändra storlek på width & height, och placering på raden där det står "margin". Tänk på att om du gör den för stor på width & height blir också hela bilden utdragen & tvärtom om du gör den för liten.

Där som jag markerat med svart, om ni inte har den raden så kan ni skriva in den där. Det gör så att headern inte upprepas & sånt.

Lycka till nu! ;D

P.s. Tänk på att vara väldigt försiktig & noggrann med koderna, bara om du glömmer ett "<" i kodmallen t.ex. , så kan hela bloggen vändas upp & ner! Det hände mig & jag fick minst sagt panik. Kom ihåg att förhandsgranska i stilmallen, eftersom det går att göra det där.

Hoppas det här hjälpte i alla fall lite, så hör vi snart igen! ;)




Kommentarer
Postat av: Johanna

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=163173

bli medlem via den länken och få en bonus! :)

kram <3 bra blogg btw

2008-12-04 @ 22:58:23
Postat av: Lisa

Jag har kollat på någon hemsida om hur man gjorde men jag förstog inte riktigt... Jag skulle vilja veta hur jag har bilder som bakgrund bakom själva bloggen... altså, det som du har typ blått/turkos på :)

2008-12-08 @ 22:55:24
URL: http://mylifeaslisanow.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fatta ingentind, skit svårt att förstå

Hur får man bilder där uppe

2008-12-10 @ 10:36:37
Postat av: elina

hej, jag har precis skaffat en blogg och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med min header.

jag vill ha hjälp med att bilden bara ska vara där uppe, över själva blogginläggen och inte runt om? om du fattar. x)

och sen att det bara ska vara en bild där uppe och inte flera st? :P

jag fattar verkligen ingenting... men du kan la ta och kolla om du vill. :)



ttaaaaack.

2010-01-26 @ 15:54:40
URL: http://elinaaao.blogg.se/
Postat av: jennifer

Hej! jag håller just nu på med en testblogg till mig riktiga blogg(http://happyss.blogg.se)

Och jag vill, eller måste, flytta headern till vänster men jag vet inte hur man gör...:(jag har försökt allt med det går inte. min meny täcker massor som du ser.

jag skulle bli jätte glad om du kunde säga hur man flyttar menyn eller hur man flyttar headern åt vänster för jag har stora problem med testbloggen:(

tack!<3

2010-12-22 @ 14:20:38
URL: http://happysstest.blogg.se/
Postat av: Emma

Hejhej



Jag har inte likadan stilmall som du har.. Min är helt annorlunda. Jag skulle vilja ha hjälp med det..:s

2011-08-09 @ 13:32:35
URL: http://emmakindstrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0